Woordjes Leren Als Een PRO Met ZIBBA!

Brigitte Lebbink-Burmanjer

Woordjes leren als een PRO met ZIBBA!

 

Als je op de middelbare school zit, herken je dit vast wel. Je moet héél veel woorden leren voor Engels, Duits, Frans, Spaans en vaak ook nog voor Nederlands.  Het zijn er meestal niet alleen veel, maar je moet ze vaak ook nog na langere tijd weten. Je docent noemt het ‘simpel rijtjes stampen’.  Maar wat je docent ´simpel´ noemt, is voor jou vaak pure horror.

Woorden leren een echte uitdaging?

Waarom is het leren van woorden vaak een echte uitdaging voor de meeste leerlingen? In de eerste plaats is het nogal saai. En hoe kun je zo’n huiswerktaak nu eigenlijk het beste aanpakken?

Leren leren

Het is duidelijk dat het kunnen onthouden van informatie belangrijk is bij het leren. Maar hoe je doe je dat nu eigenlijk? Je docent vertelt je wát je moet leren, maar vrijwel nooit hoé je dat moet doen. Best gek eigenlijk. Je moet iets kunnen waar je nog nooit les in hebt gehad. Leren moet je dus ‘leren’.

Stampen, stampen, stampen

Als je je docent vraagt hoe je de -tig woordjes moet leren die hij/zij voor morgen of overmorgen heeft opgegeven, zal hij/zij waarschijnlijk zeggen dat je ze ‘gewoon’ een paar keer moet herhalen. Je moet ze erin stampen. Dat dit veel tijd kost is duidelijk, maar is het effectief? Met andere woorden: ga je de woordjes zo ook (voor langere tijd ) onthouden?

Geheugentechnieken

Er zijn vast ook leerlingen in je klas die geen moeite hebben met woordjes leren. Ze lijken vrijwel moeiteloos hele rijen woorden in hun hoofd te kunnen opslaan. Misschien frustreert je dat en denk je dat die leerlingen vast veel slimmer zijn dan jij. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit niets met intelligentie te maken heeft. Het heeft zelfs niets te maken met de kwaliteit van je geheugen. Niemand heeft een slecht geheugen bij de geboorte. Je traint hooguit je geheugen onvoldoende of op de verkeerde manier.

Geheim wapen

Leerlingen die woorden schijnbaar moeiteloos leren, zetten hun ‘geheime wapen’ in: ze gebruiken een geheugentechniek. Bij het opslaan van informatie in je hoofd, gaat het er namelijk vooral om hoé je informatie opslaat. Welke geheugentechnieken je gebruikt om woorden te leren voorspelt ook hoe goed je die woorden morgen, overmorgen of de week daarna nog weet. Geheugentechnieken zorgen ervoor dat iedereen, dus jij ook, moeiteloos veel informatie kan onthouden.

Wereldkampioen leren

Wist je dat achtvoudig wereldkampioen memoriseren (uit het hoofd leren), Dominic O’Brien 7500 vragen en antwoorden uit zijn hoofd kan leren, terwijl hij ze maar één keer te zien kreeg?  Dominic heeft geen uitzonderlijk talent, maar hij heeft een goed getraind geheugen en hij gebruikt geheugentechnieken om alle informatie in zijn hoofd op te slaan. Hij maakt van zijn hoofd een ‘geheugenpaleis’, waarin hij alle informatie systematisch opslaat en dus ook weer terug kan vinden. Vergelijk het maar met je kast. Als je alles netjes en systematisch opruimt, dan kun je je spullen snel weer terug vinden. Mik je er alles zomaar in, dan kost het je veel meer tijd om ze te pakken, áls je ze al kunt terugvinden!

Hieronder mijn leertips voor jou!

ZIBBA!

Wat onthoud je beter? Woorden of Beelden? De meeste leerlingen zeggen ‘beelden’ en dat klopt ook.
Wat onthoud je beter?  Gewone, dagelijkse dingen of gekke dingen? Het is waarschijnlijk geen verrassing voor je dat je gekke dingen veel beter onthoudt. Dat is zo in het ‘gewone leven’ en dat is ook zo op school. Ik gebruik hiervoor de techniek die ik ZIBBA noem. Het werkt als lijm voor je geheugen!

Tip 1
De ZI staat voor ‘Zintuigen’. Gebruik zoveel mogelijk zintuigen tegelijkertijd bij het leren.
Lees niet alleen, maar zeg woorden hardop, maak een mindmap van moeilijke woorden of loop bij het onthouden en spellen van woorden.

Tip 2
De eerste B staat voor Bekend.
Woorden die je wilt onthouden, moet je koppelen aan informatie die al bekend voor je is. Je gebruikt die informatie als ‘kapstok’.

Tip 3
De tweede B staat voor Beelden.
Zet woorden zoveel mogelijk om in beelden. Houd de beelden simpel. Hoe simpeler, hoe beter!

Tip 4
De A staat voor Absurd.
Maak de beelden zo ‘gek’ mogelijk. Hoe gekker, hoe gemakkelijker je het beeld kunt onthouden. Je brein houdt niet van saai! Een beeld van een gewone olifant is nog niet zo bijzonder. Het wordt gek en dus ook bijzonder als je die olifant rood maakt en laat zwemmen in de zee!

Test, test, test
Ik wil nu een kleine test met je doen om je het effect van ZIBBA te laten zien.
Hieronder staan 2 rijen met woorden naast elkaar. Ik wil graag dat je die woorden aan elkaar koppelt door middel van de ZIBBA-techniek. Bedenk dus: hoe gekker je de koppelingen maakt, hoe beter je ze onthoudt. Stel jezelf de koppelingen levendig voor. Het is belangrijk dat je er een soort gek ‘filmpje’ van maakt.

Deel 1: leer de volgende woorden in 1 minuut uit je hoofd!

Stoel      – Olifant
Bal          – Politieauto
Kauwgum – Sprinkhanen
Vaas         – Zaag
Gitaar       – Aap
Computer  – Hamer
Ballon        – Mixer
Bed           – Muis
Boek          – Baby
Boom         – Zeehond

Hier komt een deel van de woordparen nog een keer. Bedek het bovenste rijtje en schrijf het woord op dat erbij hoort.

Deel 2: schrijf het bijbehorende woord op! 

Zeehond
Kauwgum
Hamer
Gitaar
Stoel
Ballon
Muis
Boom
Bed
Politieauto

De kans is groot dat je de meeste woorden nog wist. Hoe komt dit? Je hebt sterke, gekke beelden gemaakt. Je hebt ook een woord gekoppeld aan een ander woord. Deze koppeling zorgt er in je brein voor dat het ene woord het andere weer in je geheugen oproept.

Hoeveel had je er goed?  Laat je dat nog even weten?

Delen

Ken je iemand voor wie deze tips ook nuttig kunnen zijn? Deel dan het bericht en stuur het naar je vrienden. Hoe meer leerlingen ik kan helpen, hoe fijner dat zou zijn!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Loved this? Spread the word


Gerelateerde Artikelen

  • Alle woorden zijn ook minuten later, nog bekend. Wel vroeg ik me af waarom Zeehond-Boom en Bed-Muis in feite dubbel voor kwamen terwijl Baby-Boek en ….die ik vergeten ben…. geen enkele keer zijn genoemd. Daardoor dacht ik even dat die zee+hond+boom, een verkeerde combinatie was, net als die slapende muis in een hemelbed.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    huiswerktips ebook

    10 Gratis Huiswerksurvivaltips voor Beelddenkkids

    Ontvangt regelmatig gratis tips voor minder huiswerkstress én het ebook met 10 huiswerksurvivaltips voor beelddenkkids VO.

    >

    10 Huiswerksurvivaltips voor Beelddenk Kids in het Voorgezet Onderwijs

    10 huiswerksurvivaltips voor beelddenk kids