Blog

/Blog/
4 05, 2020

Wat is dyslexie en wat zijn de gevolgen?

Definitie dyslexie

Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingproblemen voorkomen, maar deze problemen komen ook los van elkaar voor.

De definitie van dyslexie volgens Stichting Dyslexie Nederland luidt als volgt: ‘Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of […]

16 04, 2020

Pubers en het ‘Nieuwe Leren’

Pubers en het ‘Nieuwe Leren’

Uitdaging

Voor pubers kan het schoolleven sowieso al een uitdagende tijd zijn, maar helemaal nu we nog midden in een crisissituatie zitten en het nog heel onzeker is wanneer dit allemaal voorbij is. Hopelijk is dat snel het geval, maar de situatie blijft op het moment uiterst onzeker. Maar ook als de situatie weer is genormaliseerd, kun je de direct toepasbare tips die ik je […]

16 02, 2020

Woordjes en begrippen leren in het VO

Woordjes stampen leidt tot rampen

Woordjes en begrippen leren: voor veel leerlingen in het voortgezet onderwijs vormt dit een waar struikelblok. De overgang naar het VO is sowieso al een hele stap voor een puber. In het begin is het voor veel pubers dan ook wennen en het duurt een tijdje voor ze hun draai hebben gevonden. De brugklas is voor velen een periode van proberen, vallen en opstaan. Het ene […]

30 01, 2020

Visueel leren: leerprobleem of talent

Leerprobleem of een probleem met het leren?

Visueel-ruimtelijk leren: een leerprobleem of een probleem met het leren? Over de voorkeur voor visueel leren (beelddenken) bestaan nogal wat misverstanden. Beelddenken zou niet bestaan, beelddenkers hebben alleen taalproblemen of beelddenkers presteren áltijd slecht op school. In dit artikel leg ik uit wat visueel leren inhoudt , hoe je dit kunt herkennen en welke problemen een beelddenker kan hebben op […]

16 01, 2020

25 Leer-en concentratietips voor beelddenkende pubers

25 direct toepasbare leer-en concentratietips

Hieronder vind je 25 leer-en concentratietips voor beelddenkende pubers die echt werken.

Concentratieniveau en werktempo liggen bij leerlingen die dominant leren vanuit het visuele leersysteem (beelddenken) vaak beduidend lager dan bij andere leerlingen. Dat komt doordat zij informatie op een andere manier verwerven en verwerken. Beelddenken is een snelle manier van het verwerken van informatie. Zij verwerken informatie op een onbewust niveau en doen dit dus voornamelijk […]

Load More Posts