25 direct toepasbare leer-en concentratietips

Hieronder vind je 25 leer-en concentratietips voor beelddenkende pubers die echt werken.

Concentratieniveau en werktempo liggen bij leerlingen die dominant leren vanuit het visuele leersysteem (beelddenken) vaak beduidend lager dan bij andere leerlingen. Dat komt doordat zij informatie op een andere manier verwerven en verwerken. Beelddenken is een snelle manier van het verwerken van informatie. Zij verwerken informatie op een onbewust niveau en doen dit dus voornamelijk visueel.

Ogen gaan voor de oren

Leer- en concentratieproblemen komen vaker dan gemiddeld voor bij beelddenkers. Zij zijn auditief zwak. De ogen gaan voor de oren. Luisteren in de klas (en thuis) is dan ook een zwak punt. Ze zijn vaak snel afgeleid. Ze missen daardoor dingen die in de klas worden besproken of er ontstaan misverstanden. Beelddenkers hebben vaak ook meer tijd nodig om informatie te verwerken. Dit is zeker het geval bij het lezen van (langere) teksten. Dit geldt overigens ook voor kinderen met dyslexie.

Deze week heb ik daarom 25 direct toepasbare leer-en concentratietips speciaal voor beelddenkende pubers in het VO op een rijtje gezet. Deze leer-en concentratietips zijn ook heel geschikt voor leerlingen met dyslexie en AHDH, maar uiteraard kunnen alle pubers baat hebben bij deze tips.

25 Leer-en concentratietips 

Tijd en werkplek

1. Bepaal zelf op Welke Manier je graag wilt werken in de klas en thuis.

2. Maak hiervan een ‘Plaatje’ in je hoofd. Ga dan écht aan het werk.

3. Ga op een voor jou zo Rustig mogelijke plek in de klas zitten.

4. Concentratie vraagt om rust in je hoofd. Studeer thuis op een vaste plek zonder afleiding.

5. Zorg voor een Opgeruimd Bureau. Chaos in je kamer is chaos in je hoofd.

6. Pak alleen de spullen die je nodig hebt . Alle andere spullen blijven in je tas.

7. Spreek met jezelf een tijd af dat je écht aan het werk bent. Vertrouw je jezelf niet? Maak dan een afspraak daarover met je docent en/of je ouders!

Zo leer je sneller, beter en gemakkelijker

8. Maak lesstof Bijzonder. Je activeert hiermee neurotransmitters, zoals dopamine. Dit is een ‘beloningsstofje’ dat ervoor zorgt dat je je leergedrag wilt herhalen.

9. Wissel maak-en leerwerk regelmatig af.

10.  Maak een Tijdsplanning.

11. Verdeel de leerstof in kleine, overzichtelijke blokken. 3 x 20 minuten leren is veel effectiever dan 1x 60 minuten.

Leer met de 6 Breinprincipes:

12. Lesstof ‘stampen’ is saai en helpt ook vaak niet. Leer met zoveel mogelijk Zintuigen: kijk, luister, beweeg, proef, voel!

13. Leer Creatief: ga actief aan de slag met de leerstof. Maak bijvoorbeeld een Mindmap.

Mindmap

Leren met Breinprincipes

14. Voeg Emotie toe aan het leren. Maak het spannend en uitdagend.

15. Herhaal de leerstof. Het heeft tijd nodig om lesstof van je kortetermijngeheugen op te slaan in je langetermijngeheugen.

https://www.eigenwijsleren.nl/zintuiglijk-denken-of-taal-denken/

Hulp vragen mag!

16. Beelddenkers hebben meer Tijd nodig bij het lezen van de lesstof. Gaat het op school te snel? Zeg het! Praat met de docent en leg het uit.

17. Geef op tijd aan dat je de lesstof niet kunt volgen of niet meer weet hoe je verder moet. Blijf niet zelf modderen. Vraag Hulp. Dat mag!

Vaste patronen en hulpmiddelen

18. Maak Vaste Patronen van handelingen die steeds terugkomen. Pak bijvoorbeeld elke avond je tas al in. Doe dit op volgorde van het rooster voor die dag.

19. Heb je last van buitengeluiden of van geluiden van je huisgenoten? Zet een Koptelefoon Die sluit de geluiden buiten.

20. Een Achtergrondmuziekje helpt sommigen bij het leren. Muziek met Alfagolven kunnen zorgen voor ontspanning, rust en concentratie.

21. Neem bij het maken van je huiswerk tussendoor regelmatig een Pauze. Houd je aan die pauzetijd, ook al denk je nog veel langer te kunnen doorgaan.

22. Beweeg in je pauze, dan komt er meer zuurstof in je hoofd.

23. Doe Kruislooppassen of Ademhalingsoefeningen tussen het leren door.

24. Zorg voor Regelmaat. Eet gezond en ga op tijd naar bed.

25. Bedenk voor jezelf welke Goede Dingen zullen gebeuren als je jezelf aan de afspraken houdt. Geef jezelf een beloning als het is gelukt.

Beelddenker of taaldenker?

Wil je weten of jij of je puber dominant denken in leren in beelden of in taal? Doe dan de Beelddenktest! In een paar minuten krijg je de uitslag.

https://www.eigenwijsleren.nl/ben-ik-een-beelddenker-of-taaldenker/

Vind je dit een nuttig artikel? Deel het dan op Facebook, LinkedIn of Instagram.