Hoe stevig is jouw leerkrukje?
Wat is eigenlijk ´leren´? En wat is er voor nodig om goed te kunnen leren?
Eigenlijk ben je al begonnen met leren direct nadat je was geboren. Je hebt leren kruipen, lopen, praten, fietsen, zwemmen en nog veel meer. Het lijkt nu misschien of al die dingen vanzelf gingen, maar dat is natuurlijk niet zo. Je hebt veel geoefend om ze onder de knie te krijgen. Je was er dus heel actief bezig. Je kunt echt niet leren fietsen door alleen maar naar een fiets te kijken! Iets leren gaat ook niet in één keer. Soms moet je het honderden of zelfs duizenden keren oefenen, voordat je het goed kunt. Met andere woorden: leren gaat vaak stap-voor-stap.
Nu denk je misschien: “Waarom moet dat leren dan zo lang duren?” Het antwoord is eenvoudig: je wilt de dingen die je leert ook echt kunnen of weten.
Niet alleen voor het nu, maar ook voor morgen, volgende week, volgende maand, volgend jaar en de rest van je leven.
Trainen, trainen, trainen
‘Leren’ kost dus tijd, maar hé, bekijk het positief. Als je eenmaal iets onder de knie hebt, dan vergeet je het ook nooit meer. Eén jaar niet geschaatst of gezwommen? Geen probleem, je doet het zo weer. Misschien voelt het een klein beetje onwennig, maar je kunt het echt nog wel.
Zo gaat het ook met leren op school. Beheers je eenmaal de lastige grammatica van de Engelse tijden? Je vergeet het nooit meer! Misschien ligt er zo af en toe een laagje stof over je kennis, maar dat is geen probleem. Even doorlezen en je weet het weer in een mum van tijd.
Dus: iets leren betekent dat je actief bent, dat het stap-voor-stap gaat en dat het veel oefening en herhaling vraagt, voordat het wordt opgeslagen in je langetermijngeheugen.
Pittige klus
Dat klinkt vrij eenvoudig, maar ‘leren’ is voor je lichaam echt een hele pittig klus. Je leert het beste met al je zintuigen, je spieren en natuurlijk ook met je brein. Je doet dit om alle informatie op te kunnen nemen en te verwerken.
Wist je dat het gewicht van je brein maar ongeveer 2% van je lichaam is, maar dat je hersenen wel 20% van je energie verbruiken?
IQ of LC……..?
Misschien heb je wel eens gehoord van de afkorting IQ. Het staat voor intelligentiequotiënt. Wat is dat nu precies? Heel kort gezegd geeft je IQ aan hoe gemakkelijk je dingen leert en begrijpt. Dit is niet bij iedereen hetzelfde. De ene leerling hoeft misschien wat minder vaak te oefenen dan de ander om leerstof onder de knie te krijgen. Maar je IQ zegt alleen iets over je aanleg en aanleg alleen is zeker geen garantie voor goede leerresultaten!
Leercompetentie
Minstens zo belangrijk is wat jijzelf denkt over ‘leren leren’, willen en doen.
Dit wordt wel eens een leercompetentie genoemd. Een competentie is alles wat je weet, voelt of kunt.
Dit blijft niet je hele leven hetzelfde. Je leert namelijk een heleboel dingen erbij in de loop van je leven en dingen die je helemaal niet meer oefent of gebruikt, kun je ook weer vergeten. (Dus als je je woordjes niet regelmatig oefent, vergeet je ze ook weer! )
Vroeger dachten wetenschappers hier anders over, maar tegenwoordig weten we dat je leercompetentie veel meer is dan je IQ alleen.
Je leercompetentie kan veranderen. Je talenten en je kwaliteiten dus ook en weet je wie daarvoor kan zorgen? Juist, jij zelf!
Aan de slag!
Waarschijnlijk wil je nu wel weten wat je dan kunt doen om je leercompetentie te vergroten.
Je zou je leercompetentie kunnen zien als een stevige kruk met drie poten.
Poot 1 staat voor ‘weten en begrijpen’,
Poot 2 staat voor ‘willen’ en
Poot 3 staat voor ‘doen’.
Weten en begrijpen
Hoe meer je weet en begrijpt over de werking van je brein, je geheugen en over het leren zelf, hoe gemakkelijker het gaat. Wekelijks geef ik je hier tips over en ook in mijn E-book vind je allerlei tips over deze onderwerpen. Lees door wat belangrijk is voor je en ga het dan ook doen!
Waar een wil is, ……..!
Natuurlijk zijn er nog een heleboel dingen te verzinnen die leuker en spannender zijn dan je huiswerk maken en leren, maar als je niet bereid bent om wat moeite te doen en energie te steken in je schoolwerk, dan wordt het niets. Je moet dus willen leren.
Als je iets niet begrijpt, dan kun je natuurlijk direct je boeken in een hoek smijten. Dat lucht misschien een beetje op, maar verder bereik je er niets mee.
Als je iets niet weet, dan zou je ook eens kunnen kijken waar je die informatie dan wél vandaan kunt halen. Zoek het op of bekijk een filmpje op internet. Stel vragen aan je omgeving. En ja, ook je docent wil jou echt wel helpen!
Als je iets doet, dan bereik je ook iets!
De 3e poot in je leercompetentie staat voor ‘doen’. Dit is misschien wel de belangrijkste poot van je krukje. Als je weet hóe je moet leren en ook bereid bent om daar energie in te steken, dan ben je al een heel eind op de goede leerweg. Je kunt jezelf echter van alles voornemen, maar droom lekker, dan word je daar heel goed in, maar als je niet in actie komt, dan bereik je verder nog steeds niets. Leren is een werkwoord: je moet het dus vooral gaan doen.
Tot slot: Hoe was jouw laatste rapport en waar sta je nu?
Rapport
A. Goed B. Voldoende C. Matig/onvoldoende
Tevreden?
A. Ja B. Nee C. Mwah..
Werkhouding
A. Prima B. Kan wel iets beter C. Niet veel gedaan
Ambitie? ( willen leren)
A. Prima B. Kan wel iets beter C. Weinig