Zet een cirkel om de juiste letter

Je bent bijna aan het einde van het schooljaar. Tijd om even terug te kijken.

Misschien weet je al of je over bent en misschien zit je nog een beetje in spanning. Hoe weet je eigenlijk of je cijfers voldoende zijn én of je daarmee overgaat?

Overgangsregels

Elke V.O.-school in Nederland mag zelf bepalen of jij over bent of niet. Ze mogen dus ook zelf bepalen hoeveel tekorten jij mag hebben en voor welke vakken, wat je gemiddelde moet zijn of welke cijfers je voor bijvoorbeeld Nederlands, Engels en Wiskunde moet hebben. Op de ene school ga je nog over met een gemiddelde van 5,5 , op de andere school is dat een 6,0 of nog iets anders. Meestal vind je in de schoolgids of op de website de overgangsregels die jouw school hanteert.

Tevreden of niet tevreden: dat is de vraag

Hopelijk is dit jaar alles gegaan zoals je wilde en heb je mooie cijfers gehaald. Misschien ben je wat minder tevreden over je prestaties en zou je volgend schooljaar wel wat hogere cijfers willen halen. Echt balen is het natuurlijk als je hard gewerkt hebt, maar toch veel onvoldoendes hebt gehaald. Hoe het ook is, met onderstaande tips ga je wél bereiken wat je wilt.

Welke score heb jij behaald?

Eerst ga je voor jezelf bepalen welke score jij hebt behaald. Is dat een A, B, C, of een D? Als je dat hebt gedaan, kun je de tips lezen die erbij horen en dan weet jij zeker dat je rapport er komend schooljaar precies zo gaat uitzien als jij dat wilt!

A. Je rapport is goed en dat wil je zo houden

Well done! Gefeliciteerd! Je hebt hard gewerkt in en buiten de klas en je wordt daarvoor beloond. Dit gaat je ook weer lukken in de volgende klas als je de tips volgt.

Tip 1: schrijf aan het begin van het schooljaar je wekelijkse of maandelijkse doelen goed zichtbaar op. Geen doel, geen resultaat! Hang ze bijvoorbeeld op een prikbord, noteer ze in je agenda of zet ze eventueel in je telefoon. Herinner je je er in ieder geval dagelijks aan. Maak er in je hoofd een plaatje bij en doe alsof je die doelen al hebt gehaald. Hoe voelt dat voor jou? Wat ervaar je dan? Komt er een kleur in je op of is er een speciale plek in je lijf waar je dat gevoel hebt? Noteer dat. Voel je niets speciaals, dan schrijf je dat gewoon op.

Tip 2: als je je doel(en) hebt opgeschreven, schrijf er dan direct achter welke actie(s) je gaat ondernemen om te bereiken wat je wilt. Geen actie, geen succes!

B. Je rapport is wel oké en daarmee ben je al tevreden

Je bent over en dat is een felicitatie waard. bedenk wel dat als je altijd voor die zes gaat, het ook gemakkelijk mis kan gaan. Alleen werken voor een voldoende is best een risico, want je hebt geen compensatiepunten als het een keertje misgaat.

Tip 1: zorg er in ieder geval voor dat je cijfers niet omlaag gaan. Dat is het hoofddoel voor jou komend schooljaar. Schrijf dit doel op en zorg dat je het OVERAL tegenkomt, zodat je er elke dag aan wordt herinnerd. Een zes kan namelijk heel snel een vijf worden en daarmee ga je het beslist niet redden!

Tip 2: misschien is het verstandig om elke week of in ieder geval elke maand even gesprek te hebben met je mentor. Hij of zij kan samen met jou bekijken wat er goed gaat en wat er beter kan en moet. Het is niet zo handig om hiermee te wachten totdat er met de kerst op je rapport al veel onvoldoendes staan. Je denkt misschien dat je dan nog zeeën van tijd hebt om alles op te halen, maar in de praktijk valt dit vaak vies tegen. Een achterstand bij een vak werk je niet zo gemakkelijk weg, als je dan tenminste nog begrijpt waar de leerstof overgaat!

C. Je rapport is voldoende, maar eigenlijk ben je daar niet zo tevreden mee.

Ook jij bent over, dus gefeliciteerd daarmee! Maar als je volgend schooljaar hogere cijfers wilt halen, zul je toch wat dingetjes anders moeten aanpakken. Geen actie, geen resultaat!

Tip 1: bepaal voor welke vakken je een hoger cijfer wilt halen. Welk cijfer moet dat dan worden? Wees daarbij wel reëel. Als je nu een vijf hebt gescoord voor een vak, dan zul je er volgend jaar echt geen acht voor halen.  Bedenk ook dat je in het ene vak beter bent dan in het andere. Als je bijvoorbeeld wiskunde heel moeilijk vindt, dan kan een zes ook al een topprestatie zijn. Het is hartstikke goed dat je niet alleen voor een zesje gaat, maar steek je tijd en energie in vakken waarvan je weet dat je er redelijk goed in bent. Daar kun je hogere cijfers voor halen. Voor de andere vakken moet je natuurlijk wel zorgen dat je die zes haalt. In het ergste geval heb je in ieder geval compensatiepunten als dat ook niet mocht lukken. ….

Tip 2: misschien is het verstandig om elke week of in ieder geval elke maand even gesprek te hebben met je mentor. Hij of zij kan samen met jou bekijken wat er goed gaat en wat er beter kan en moet. Het is niet zo handig om hiermee te wachten totdat er met de kerst op je rapport al veel onvoldoendes staan. Je denkt misschien dat je dan nog zeeën van tijd hebt om alles op te halen, maar in de praktijk valt dit vaak vies tegen. Een achterstand bij een vak werk je niet zo gemakkelijk weg, als je dan tenminste nog begrijpt waar de leerstof overgaat!

D. Je rapport is onvoldoende, maar je hebt wel hard gewerkt.

Balen! Hard werken en er niet voor worden beloond in de vorm van voldoende cijfers is echt balen! Je moet het schooljaar opnieuw gaan doen en dat is natuurlijk helemaal geen leuk vooruitzicht. Belangrijk is in ieder geval wel dat je voor het begin van het komend schooljaar even terugkijkt naar het ‘hoe’ en ‘waarom’ van je onvoldoende resultaten. Je wilt natuurlijk wel dat dit je niet opnieuw gebeurt!

Tip 1: als je echt je best hebt gedaan en toch niet de resultaten hebt behaald die nodig waren om over te gaan, dan is het belangrijk om te weten waaraan dit ligt. Misschien weet je het zelf. Dat is mooi, want dan kun je dit komend schooljaar direct veranderen. Misschien heb je geen idee en dan is het verstandig om samen met je ouders een gesprek aan te vragen bij je mentor. Hij/zij heeft samen met je andere docenten je resultaten besproken in de rapportvergadering. Hij/zij heeft dan ook vast goede adviezen voor je. Misschien moet je niet harder werken, maar anders?

Tip 2: In het laatste geval zou je ook de tips in mijn e-book Huiswerkstress De Baas nog eens kunnen lezen. Misschien moet je je planning aanpassen of misschien moet je je leermomenten beter spreiden. Er is altijd wel een tip te vinden die ervoor gaat zorgen dat dit je niet meer overkomt. 

Als je rapport niet voldoende is en je weet  dat je niet zo hard hebt gewerkt, dan weet je in ieder geval waaraan het ligt. Misschien een ideetje om eens te kijken naar je motivatie? Je docenten, je ouders of het volgen van een training Leren leren kunnen je helpen, maar je zult zelf aan de bak moeten. Niemand doet je huiswerk voor jou, maar dat wist je natuurlijk al. 

Wil je extra hulp?

Hulp kun je altijd vragen. Er is altijd wel iemand die je kan en wil helpen, vooral als je zelf aangeeft dat je hulp wilt. Op zoek naar een huiswerktraining die wél werkt?

Doe de training Snel leren is leuk leren (onderbouw) of Breinwijs Studeren (bovenbouw) . Deze trainingen kun je live online of offline doen. Je kunt zelf kiezen wat het beste bij je past. Ook als je goede cijfers haalt, kan zo’n training heel handig zijn. Je leert in de training vooral slimmer werken, zodat je meer kunt doen in minder tijd én met betere resultaten. Mooi, toch?

Voor nu wil ik je een hele fijne vakantie wensen en ga in september vooral weer lekker Eigenwijs Leren.

Laat je me in een reactie hieronder nog even weten om welke letter jij een cirkel hebt gezet?