Ik heb een aantal jaren gewerkt in de vergoede dyslexiezorg. Het is heel goed dat deze hulp er is, kinderen kunnen zeker vooruitgang boeken, maar ik merkte dat de resultaten van de kinderen die ik begeleidde nóg beter werden als ik de lesstof minder ‘talig’ aanbood
Spellen met je ogen in plaats van spellen met je oren. Plaatjes maken van woorden in je hoofd en niet alleen maar luisteren naar de volgorde van de klanken.
Natuurlijk moesten ook ‘mijn’ leerlingen veel oefenen, maar ze konden het woordjes op deze beeldende manier gemakkelijker onthouden én ook weer terug vinden in hun geheugen. Ik zag dat deze visuele manier van inoefenen werkte, dat de resultaten verbeterden en dat de leerfrustraties in rap tempo afnamen.
Nu, heel veel trainingen, wetenschappelijk onderzoek en ervaringen later lach ik, want inmiddels heb ik bij honderden leerlingen, die totaal gefrustreerd waren door hun negatieve schoolprestaties, een Dyslexie Screeningsonderzoek, Wereldspel of Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO) afgenomen.
Hierdoor wisten zij en hun ouders precies wat de oorzaak was van de spelling- en/of lees-achterstand. Ze voelden zich hierdoor niet langer ‘dom’, maar juist begrepen.
Met mijn adviezen en begeleiding heb ik ze op school en in mijn eigen praktijk verder succesvol op weg kunnen helpen.
Het resultaat is dat dat deze leerlingen nu weten waar hun talenten liggen en hoe ze die op school kunnen inzetten om de negatieve gevolgen van dyslexie te verminderen. Hierdoor halen ze weer betere cijfers en kreeg hun motivatie en zelfvertrouwen een flinke boost. Dat is waar ik het voor doe!
Nu wil iedereen graag van mij weten hoe ik dat doe en welke adviezen ik heb voor school en voor thuis. Ik deel ze graag met jou!
Omdat ik het heel belangrijk vind om van alle (wetenschappelijke) ontwikkelingen op het gebied van dyslexie en beelddenken op de hoogte te zijn, volg ik zelf regelmatig trainingen en workshops. Ik ben bovendien aangesloten bij de landelijke beroepsvereniging voor remedial teachers, de LBRT.>