Plan slim: begin met een kikker!

Je hebt het vast wel eens ervaren. Je had te weinig tijd om je huiswerk te maken of om een proefwerk te leren.
En misschien wat het ook slimmer geweest als je al eerder was begonnen met dat werkstuk waarvan je dacht dat je er nog zeeën van tijd voor had, maar dat in de praktijk toch erg tegenviel…

Het gevolg is STRESS!  De truc is om slim te plannen. Leerlingen die slim plannen doen de juiste taken op het juiste moment. Dit ‘breinwijs plannen’ zorgt ervoor dat je altijd op tijd je taken hebt gedaan. Het gevolg: geen stress en goede resultaten.
Hoe prettig is dat?

To do-lijst of things done-lijst?

Misschien heb je wel eens het advies gekregen om een ‘to do’-lijst te maken. Dit helpt natuurlijk wel om overzicht te krijgen van wat je nog moet doen, maar de meeste leerlingen doen maar de helft van wat er op die dag op het lijstje staat en sommige dingen worden helemaal nooit afgemaakt.

Je bent daarin echt niet de enige, maar om stress te voorkomen, zul je toch echt  slimmer moeten werken. Het is dan ook handiger om in plaats van een ‘to do’- lijstje een lijst te maken van de dingen die je wél hebt gedaan: een ‘have done’ -lijst. Als je ziet hoe productief je die dag bent geweest, kun je trots zijn op jezelf en dit motiveert je enorm.

Je brein en plannen

Waarom is plannen nu eigenlijk zo lastig voor je brein? Deels komt dit, omdat we in een digitaal tijdperk leven. Je bent zo ongeveer geboren met een mobiele telefoon in je hand en die telefoon lijkt je beste vriend, maar in werkelijkheid is het een enorme afleider. Je krijgt mailtjes, je zit misschien in een groepsapp, Instagram is ook superleuk en misschien lees je ook nog even tussendoor wat berichtjes op Facebook. Vaak hoor je ook nog allerlei piepjes als je een nieuw bericht hebt en elk piepje is smullen voor het deel van je brein dat we ‘Reptielenbrein’ noemen.

Dit reptielenbrein is het oudste gedeelte van je brein: het is zo gemaakt dat je nauwelijks weerstand kunt bieden aan dat geluid. Je brein weet namelijk dat er een leuk berichtje komt en je móét dus wel kijken. Hierdoor word je voortdurend gestoord in je concentratie. Zelfs als je níét kijkt, is dit zo!
Als je je aandacht voor de taak verliest, kost het veel tijd om weer in je werkflow te komen. Het kost je minimaal 10 minuten, maar vaak wel een kwartier!  Als je dus een paar keer per uur zo’n afleider hebt, dan kun je je wel voorstellen waarom je je eigenlijk zo weinig doet…..het gevolg is HUISWERKSTRESS!

Dringend of niet-dringend?

Het is belangrijk om niet simpelweg een to do-lijst van boven naar beneden af (proberen) af te werken, maar ga eens kijken hoe belangrijk al de dingen zijn die je wilt/moet doen. Dit heet prioriteiten stellen. Als je breinwijs en dus slim plant maak je onderscheid tussen belangrijke dingen en dingen die niet zo belangrijk zijn. Daarnaast kun je nog kijken of iets dringend is, bijvoorbeeld een proefwerk dat je echt morgen goed moet kennen, of dat het nog even kan wachten. Dit kan een werkstuk zijn dat je over een paar weken moet inleveren of een spreekbeurt die je moet houden.

Als je een lijstje maakt van zaken die én belangrijk én dringend zijn, dan kan dat helpen om de juiste taken op het juiste moment te doen. Als je slim plant, leidt dat op zich niet per se tot betere prestaties, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je dan wel veel minder last hebt van stress. En stress heeft zeker géén goed invloed op je prestaties. Er zijn zelf onderzoeken die laten zien dat leerlingen die breinwijs plannen minder last hebben van stress dan leerlingen die ontspanningsoefeningen deden. Dat klink toch goed, hè?

 Blijft de vraag: “Hoe pak je zo’n slimme planning aan?”

  1. Durf te kiezen

    Kijk nog eens goed naar je lijstje met belangrijke en dringende taken. Is álles op je lijst echt zo belangrijk? Soms moet je keuzes maken! 
    Dat klinkt misschien een beetje eng, maar je hebt nu eenmaal maar een beperkte tijd per dag om je huiswerk te doen.
    Als je écht nog véél belangrijke dingen op het laatste moment moet doen, moet je jezelf eens afvragen of je echt niet eerder had kunnen beginnen. Je kunt nu eenmaal niet alles ‘last minute’ doen.

    Durf dus te kiezen.  Je kunt beter twee of drie vakken goed leren en één of twee wat minder, dan alle vijf maar half. Dan haal je misschien voor vijf vakken een slecht cijfer. Als je durft te kiezen, kun je de schade nog beperken.

  2. Begin met een kikker


    DERK (doe-eerst-rotklusjes) en WERK zeg ik altijd. Dat betekent dus dat je eerst met de meest vervelende klusjes moet starten. De taken die je erna doet, worden dan vanzelf leuker.
    In Amerika heeft iemand hier een boek over geschreven:  “Eat that frog” (eet de kikker op). Je hebt de neiging de vervelendste klussen (denk aan een  glibberige, lelijke kikker) de hele dag voor je uit te schuiven. Is dat herkenbaar? Nou, je bent daarin echt niet de enige.

    Máár als je het vervelendste al gedaan hebt die dag, dan worden alle taken daarna steeds leuker. Bovendien is het zo dat je brein taken die nog niet klaar zijn beter onthoudt dan taken die je al hebt gedaan. Als je vervelende dingen maar voor je uit blijft schuiven, dan blijft die kikker dus de hele dag in je hoofd kwaken. Dit zorgt ervoor dat je er niet zo goed meer bij bent met je hoofd. En dat zorgt er dan weer voor dat je je huiswerk minder goed kunt leren.

  3. Wanneer leren?

    Je kunt niet de hele dag optimaal geconcentreerd zijn. De meeste leerlingen leren het beste in de ochtenduren.
    Je bent dan natuurlijk op school, maar als je dáár heel goed oplet, dan zul je merken dat je thuis minder moeite hoeft te doen om de leerstof te leren.
    Net na de lunch hebben de meeste leerlingen een dip. Eet dus genoeg, maar zeker ook niet te veel. Dat maakt je sloom. Eet ook niet te veel suikers. Allerlei zoetigheid maakt je supermoe. Niet verstandig, dus. In de namiddag, dus rond een uur of vier/vijf heb je vaak weer een piekmomentje.

    Dan ben je weer thuis, dus doe daar je voordeel mee en wacht niet te lang met het maken en leren van je huiswerk. Even pauze nemen nadat je uit school bent gekomen is prima, maar na ongeveer een half uurtje kun je het beste maar direct beginnen. Denk je nog even aan de kikkker 🙂
    Als je een beetje rekening houdt met je ‘dip’- en ‘piekmomenten’, dan leer je veel effectiever. Als je een ‘dipmoment’ hebt, dan kun je even pauze nemen of bijvoorbeeld wat spullen opruimen in je kamer. Dan heb je dat ook weer gedaan.Op deze manier kost huiswerk maken je minder tijd, omdat je je de moeilijkste taken doet op de momenten dat je fris bent en je je dus optimaal kunt concentreren. De rest van je taken doe je dan om die super leerblokken heen. Regelmatig pauze houden is sowieso een goed idee. De meeste leerlingen kunnen zich ongeveer een half uur goed concentreren. Als je je heel goed kunt concentreren kun je misschien 45 minuten achter elkaar werken, maar dan moet je ook echt pauze nemen. Oók als je denkt dat je nog wel verder kunt werken. Je moet je concentratie en energie goed verdelen over je dag. Het is niet voor niets dat je op school elke 45 minuten naar een ander vak en een ander lokaal gaat.
    Dat is gewoon even een moment voor je brein om even te kunnen ontspannen.

  4. Help: brand!


    Nee, we hebben het natuurlijk niet over een echte brand. Weet je waarom zoveel leerlingen zich niet kunnen houden aan hun planning? Het antwoord is simpel. Ze houden niet genoeg rekening met klusjes die er onverwachts tussendoor komen. Er is altijd wel een leraar die opeens bedenkt dat je de volgende dag een SO krijgt over tig woordjes. Of het kan ook voorkomen dat je je gewoon niet zo lekker voelt. Of je vriend of vriendin heeft liefdesverdriet of…….

    Enfin, er kunnen dus allerlei redenen zijn waarom je je niet kunt houden aan je planning. Plan dus ruim! Neem 2x zoveel tijd als je denkt nodig te hebben voor je taken, dan gaat het altijd wel goed. Dan heb jij genoeg tijd om je ‘brandje’ te blussen. Het resultaat? Géén huiswerkstress, maar HUISWERKSUCCES!

    Veel plezier deze week en onthoud: al volg je maar één tip op, dan zul je merken dat dit altijd  al resultaat geeft!

    Deel dit artikel met je netwerk
    Vond je dit een nuttige tip? Deel die dan met je netwerk.
    Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ en.

    Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie.
    Alvast bedankt.


    Brigitte J. Lebbink-Burmanjer