[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Ervaring van leerlingen

 1. Training ” Leren LEREN methode “

‘Ik vind de training heel handig, want ik heb geleerd om mijn huiswerk beter te plannen over de week. Zo heb ik het veel minder druk. Ik begon ook altijd veel te laat met het leren van een toets, waardoor ik steeds meer in de stress raakte en vaak ook een onvoldoende haalde. Nu ik meer tijd besteed aan het leren, ben ik veel rustiger geworden en gaat het ook veel beter. Je hoeft thuis niet extra te oefenen voor de training. Wat je leert bij Brigitte, kun je gewoon direct gaan toepassen op je huiswerk. Woordjes leren vond ik ook lastig. Op school zei mijn docent altijd dat ik die erin moest ‘stampen’, maar dat lukte me maar niet. Ik haalde altijd een onvoldoende. Brigitte heeft me geleerd om woordkaartjes te maken en te werken met kleuren en symbolen. Dan wordt het een soort foto heeft ze uitgelegd en nu kan ik al die woordjes wél onthouden. Ik heb nu voor het eerst een voldoende gehaald voor mijn Frans. Mindmaps gebruik ik nu ook steeds vaker om aardrijkskunde en geschiedenis te leren. Een mindmap werkt voor mij veel beter dan het maken van een uittreksel wat ik daarvoor deed. Ik heb het op school nu veel makkelijker. Ik raad deze training iedereen op school aan, want leren wordt zo veel leuker en ik haal veel betere cijfers’. 
Kaya (3 havo)

 2. Training Snellezen

‘Ik vond het heel fijn om te oefenen met Brigitte. Ze is heel aardig en ook heel geduldig. Ze legt alles heel goed uit. 
Snellezen van MadéIk lees nu een stuk sneller.
De opdracht om mijn kamer opruimen vond ik het leukst om te doen en mijn moeder was daar ook heel blij mee. 
In een paar weken lees ik 2x zoveel woorden en ik begrijp de tekst nu ook veel beter.
Ik heb geleerd dat ik niet meer woord voor woord moet lezen. Dat doe ik ook niet meer.
Ik vond de hulp van Brigitte gewoon heel fijn

Groetjes, Madé (11 jaar/ groep 8)

 3. Training Leren LEREN methode basisonderwijs 

‘lieve juf brigitte.
het was leuk bij jou.Leren Leren Methode van Nora ik wil vaaker koomen.
je heb me geholpen met:
het honderdveld.
met hoofd in richten.
en met de tafels.’
groeten van Nora. (groep 4)

 4. Remedial teaching rekenen

Ik heb veel geleerd over rekenen bij juf Brigitte. Ik vond het altijd heel leuk om naar haar toe te gaan. Ze kan goed uitleggen en ze laat je ook heel veel dingen doen. Je hoeft niet de hele tijd stil te zitten op je stoel, want daar houd ik niet zo van. Op school had ik van mijn juf het advies vmbo-theoretisch gekregen, maar ik wilde graag naar de brugklas havo. Brigitte heeft daarom ook met me geoefend voor de CITO-toets, zodat ik beter wist wat voor vragen ik kon krijgen. Dat heeft heel goed geholpen, want ik kan nu toch naar de havo. Daar ben ik superblij mee. 
Shyam (groep 8)

 5. Remedial teaching rekenen/wiskunde

‘Vorig jaar hielp Brigitte me al met rekenen en dit jaar heeft ze me geholpen met wiskunde. Dat vind ik super moeilijk, omdat ik dyscalculie heb. Op school heb ik ook bijles, maar ik begrijp de uitleg dan toch vaak nog niet. Brigitte legt op een heel andere manier uit. Ze laat me veel dingen ook echt doen, waardoor ik het wel snap. Bij de negatieve getallen liet ze me zelf ‘warme’ en ‘koude’ blokjes in het water doen. Dat vond ik veel duidelijker dan al die regeltjes over plus en min. Die haalde ik vaak door elkaar. Omdat ik wiskunde zo moeilijk vind, kreeg ik steeds te horen dat ik niet naar 2 havo kon, wat ik graag wilde. Alleen als ik een 7 voor wiskunde op mijn eindrapport zou hebben en voor de rest natuurlijk ook allemaal goede cijfers zou halen, dan zou het misschien mogelijk zijn en dat is gelukt. Ik ben dus echt superblij met de hulp van Brigitte en ik ga volgend schooljaar graag weer naar haar toe.
Vere (brugklas)

Ervaring van ouders:

1. Training Snellezen

‘Mijn dochter van 11 (groep 8) heeft een training ‘Snellezen’ gevolgd bij Brigitte. We (dan heb ik het over ouders en Madé zelf) hebben dit besloten, omdat ik merkte dat het plezier van het lezen minder werd bij haar; ze keek zelfs op tegen het lezen van langere stukken lezen. Dat kwam vooral omdat haar leestempo wat lager lag. En met het oog op de middelbare school, waar er meer zelfstandig gelezen moet worden, wilden we dat Madé meer vertrouwen in zichzelf zou krijgen

Madé kwam na de eerste keer begeleiding al enthousiast thuis. Ze merkte namelijk dat Brigitte haar met kleine aanpassingen al een stuk in de goede richting had gewezen. Daarna was het ook aan haar om te oefenen.

Elke week kreeg ze andere opdrachten mee naar huis. Die hielpen haar om sneller te lezen, maar ook om orde te scheppen in haar leeromgeving. Ze weet nu ook dat dit belangrijk is en het resultaat ervan heeft ze vastgelegd op een ‘voor-en-na’ foto. Was voor ons ook prettig dat haar kamer lekker was opgeruimd:-)

Ik ben blij met het eindresultaat. Madé is niet alleen sneller gaan lezen, maar waar ik vooral blij mee ben, is dat haar plezier in het lezen weer terug is.

We hebben nu al besloten, dat Madé in het voorjaar een vervolgcursus zal gaan volgen bij Brigitte ter voorbereiding van de middelbare school, zodat ze weet hoe ze om moet gaan met de hoeveelheid leerstof en huiswerk. Iets waar ze blijvend profijt van zal hebben!’

Groetjes van Anita!

2. Training Snel leren is leuk leren

‘Dante gaat lekker dit jaar! Hij had een mooi rapport, met een onvoldoende voor Levensovertuiging, maar verder voldoendes. Fijn dus. Hij moet in januari kiezen voor een vakkenpakket en kiest (natuurlijk) voor Natuur en Techniek en Technasium. Daar moet je een onderzoek zelfstandig uitvoeren en ontwerpen. Spannend.’

Eugene

3. Remedial teaching spelling/lezen 

‘Vanaf halverwege groep 3 bleven de schoolprestaties van onze dochter achter bij de verwachtingen van ons en van de leerkrachten op school. In groep 4 bleef dit onveranderd. Omdat school nog niet voldoende resultaten had verzameld om een pedagogisch-didactisch onderzoek te rechtvaardigen, hebben wij dit op eigen initiatief laten doen. Onze dochter zat niet goed in haar vel en raakte steeds gedemotiveerder en onzekerder. Wij hadden het idee dat ze erg visueel was ingesteld, wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn van de problemen die zij had in het talige onderwijs. Via de stichting Beelddenken en de site van Kind in Beeld van Marion van de Coolwijk zijn wij doorverwezen naar de praktijk van Mevrouw Lebbink, Eigenwijs Leren. Vanaf het eerste telefoongesprek was het voor ons duidelijk dat Brigitte een toegewijde en vakbekwame remedial teacher/onderzoekster is. Ze denkt out of the box en weet in een korte tijd in kaart te brengen welke handvatten het kind nodig heeft om betere resultaten te behalen. Het uitgebreide onderzoeksverslag en het persoonlijke nagesprek op school hebben de leerkrachten geholpen bij het maken van een handelingsplan voor onze dochter. Uit het onderzoek bleek niet alleen dat onze dochter een sterke voorkeur had voor beelddenken, maar dat ze mogelijk dyslectisch was. Dit blijkt inderdaad het geval te zijn. Wij hebben toen besloten onze dochter te laten begeleiden door Brigitte, omdat zij ook dyslexiespecialist is. Zij heeft lange tijd gewerkt voor ONL, de organisatie die landelijk hulp biedt aan dyslectische leerlingen. 

Mede door de juiste hulp en het grote aantal adviezen van Brigitte voor ons als ouders, gaat onze dochter weer gemotiveerd naar school en heeft ze weer plezier gekregen in het taalonderwijs. We zijn Brigitte heel dankbaar dat ze ons onze vrolijke dochter heeft teruggegeven!

Gina

4. Remedial teaching rekenen/wiskunde

‘De ondersteuning voor Veda van Brigitte kwam als een welkome hulp na vele jaren gemodder op school, waar ze veel extra werk mee naar huis kreeg, zonder dat dit leidde tot enig positief resultaat.  We kregen het gevoel dat we hierdoor de stress van school alleen maar in huis haalde. Van Brigitte hebben we geleerd dat Veda niet gebaat is bij ‘steeds meer van hetzelfde’ oefenen, maar bij een andere aanpak. Brigitte is beelddenkspecialist en zij heeft Veda veel geleerd door haar leerstof zelf te laten doen en te ervaren. Ze heeft Veda ook inzicht gegeven in haar manier van leren, zodat ze zich ervan bewust is geworden dat ze ook veel talenten heeft. Dat is een boost geweest voor haar zelfvertrouwen en ze kreeg daardoor ook weer meer plezier in het rekenen. Na de nodige inspanning van Brigitte maakte Veda voor het eerst een significante vooruitgang op het gebied van rekenen. Brigitte is zeer betrokken bij het proces, ze denkt altijd mee en is sympathiek en toegankelijk. Ik heb Brigitte aan iedereen in mijn omgeving aangeraden die ik spreek over kinderen met leerachterstanden en ik heb inmiddels mijn zoon ook aangemeld voor begeleiding bij het rekenen. 

Claudia

5. Remedial teaching rekenen/wiskunde

‘Mijn dochter Vere heeft dyscalculie. Dat weten we al een paar jaar, maar voor we het wisten, is ze flink achterop geraakt op school. Door extra begeleiding op school en thuis wist ze wel weer wat achterstand in te halen, maar dat ging maar langzaam. Te langzaam om nog goed te maken wat ze achter was geraakt, was de inschatting toen ze dit jaar aan groep 8 begon. Daarom wilden we toch kijken of het mogelijk was gespecialiseerde ondersteuning in te schakelen om haar zo goed mogelijk door dit laatste, belangrijke jaar van het basisonderwijs heen te helpen.

Op de website van Brigitte las ik dat ze remedial teacher is en dat ze is gespecialiseerd in de problematiek van kinderen met dyscalculie. In overleg hebben we afgesproken dat Brigitte Vere elke week 45 minuten één-op-één begeleiding zal geven. En dat kan gelukkig gewoon onder schooltijd, zodat het voor Vere geen extra tijd kost. Brigitte komt gewoon naar school!

Ook noemt Brigitte op haar website de oogafwijking Fixatie-Disparatie, een oogafwijking waaraan niet veel wordt gedacht, maar die veel problemen kan opleveren bij rekenen en taal. Uit eerder onderzoek was al gebleken dat dit voor Vere waarschijnlijk ook een probleem was. Brigitte is opgeleid om hiervoor een eerste screening af te nemen. Toen daaruit bleek dat verder onderzoek en wellicht ook behandeling gewenst was, kon ze ons verder helpen aan een deskundige. Daar is intussen gebleken dat ze inderdaad oogafwijkingen heeft die zeker aangepakt moeten worden. Vere is na de herfstvakantie gestart met het volgen van de bijlessen en gaat daar met plezier naar toe. Rekenen zal nooit een hobby van haar worden, maar de manier waarop Brigitte de bijles geeft, vindt ze wel leuk! De kracht van Brigitte is dat ze precies ziet wat wat een kind nodig heeft. Ze heeft niet alleen heel veel kennis, maar ze weet die ook op een begrijpelijke manier over te brengen.
* Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft Vere een groot deel van haar rekenachterstand weten in te halen. Bij de CITO-eindtoets heeft ze een mooie score behaald, waarmee ze naar de brugklas vmbo-theoretisch kan. Ik heb Vere weer aangemeld voor begeleiding wiskunde in de brugklas, zodat ze direct weer de  deskundige hulp krijgt die ze nodig heeft. Ik zou alle tegen alle ouders die dit lezen willen zeggen: “Heb je een kind dat extra begeleiding nodig heeft, meld je zoon of dochter dan aan bij Brigitte!” Ze staat niet alleen altijd voor je kind klaar, maar ze geeft ook aan ons, als ouders, heel veel praktische adviezen voor de thuissituatie. 

I. van Duivenvoorden

Ervaringen van professionals:

‘Beste Brigitte,

Als intern begeleider op basisschool de Roelevaer huur ik jou regelmatig in om kinderen van onze school extra begeleiding te bieden. Ik ervaar ons contact als zeer prettig. Mails worden snel beantwoord en als je even de tijd hebt, ben je altijd bereid om extra informatie te geven. Niet alleen aan mij, maar ook aan de leerkrachten en de ouders. Je geeft altijd net dat beetje meer! 

Wij hebben op de Roelevaer verschillende NT2 leerlingen die jij begeleidt. Die leerlingen spreken vaak nog heel weinig Nederlands en het is daarom voor de leerkrachten best een hele uitdaging om deze kinderen goed in de groep op te vangen, maar met jouw extra begeleiding en met jouw adviezen aan de leerkrachten lukt dit in het algemeen prima. 

Een leerling die hier al wat langer is, kan aardig meekomen met het niveau van de groep. De andere leerlingen hebben flinke stappen vooruit gemaakt, maar zitten nog niet op het niveau van hun leeftijdsgenootjes. Dat kan ook niet, gezien het feit dat ze nog maar enkele maanden in Nederland zijn. De leerkrachten en ik ervaren jouw begeleiding als zeer effectief. Het is ook erg prettig dat je niet alleen kijkt naar de cognitieve ontwikkeling van de leerling maar dat jij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in de gaten houdt. Er wordt breder met ons meegekeken en dat ervaart het team van de Roelevaer als jouw kracht. Wij waarderen ook jouw deskundigheid en zelfstandigheid. Jij weet precies welke aanpak onze leerlingen nodig hebben. Jij bent niet iemand die werkt vanuit een boekje, maar je geeft inzicht en overzicht en laat leerlingen leren door zelf dingen te doen en te ervaren.

Leerlingen krijgen precies die extra ondersteuning die zij nodig hebben. Waar zij in de klassensituatie niet altijd de begeleiding kunnen krijgen die zij nodig hebben, kun jij de leerlingen extra aansturen in de aanpak en bij het uitwerken van verschillende opdrachten in de groep.

Jouw begeleiding is een meerwaarde omdat jij goed weet aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van een leerling. In overleg met de leerkracht stem je het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af op de desbetreffende leerling. Leerkrachten zijn erg blij met de tips die jij geeft. Vaak kan een kleine verandering al van grote invloed zijn op de ontwikkeling van de leerling.

Ook in het schooljaar 2018- 2019 maken wij graag weer gebruik van jouw kennis en ervaring.  En wat misschien nog wel belangrijker is: er wordt breder door jou gekeken, dan alleen naar de hulpvraag. Je bent zeer professioneel en op de hoogte van vernieuwingen  die spelen in het onderwijs. Mijn complimenten. 

Linda Bosman, IB’er basisonderwijs

Binnen OBS Elckerlyc maken wij al vele jaren gebruik van de uitgebreide expertise van Brigitte. Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief krijgen op onze school begeleiding met rekenen, spelling en/of begrijpend lezen. Wij huren Brigitte voor deze leerlingen graag in. Zij heeft veel ervaring met het begeleiden van dyslectische leerlingen en met haar deskundige hulp maken ze dikwijls grote sprongen voorwaarts. Maar niet alleen de leerlingen hebben profijt van haar expertise. Ze geeft ook regelmatig tips aan de leerkrachten die ze direct kunnen toepassen in de onderwijspraktijk. Het zijn soms maar kleine veranderingen die doorgevoerd hoeven te worden, maar voor de leerlingen kan het een heel groot verschil maken. In het komend schooljaar 2018- 2019 gaat Brigitte hulp bieden aan leerlingen uit verschillende groepen. De hulpvraag bij deze leerlingen is divers, zo zijn er niet alleen leerlingen met reken- en spellingproblemen, maar er is ook een groepje hoogbegaafde leerlingen dat extra uitdaging kan gebruiken. Welke hulpvraag we ook hebben, met haar kennis en ervaring weet Brigitte altijd de juiste begeleiding aan te bieden. Het belangrijkste vinden we echter dat Brigitte net dat beetje extra heeft. Zij kan voor leerlingen echt het verschil maken. 

Erwin Lebbink, IB’er basisonderwijs 

[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”20px” bottom_margin=”20px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_button link=”https://www.eigenwijsleren.nl/informatie-aanvraag” title=”” target=”_self” alignment=”left” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” size=”” stretch=”default” shape=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]Ja, ik wil graag meer informatie![/fusion_button][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”20px” bottom_margin=”20px” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

meer leren?

Kijk eens naar de onderstaande artikelen.

>